Suomenkielinen esikoulu Kantele

Tallenin esikoulussa toimii kaksi suomenkielistä osastoa. Toiminta suuntautuu 1-5 vuotiaille lapsille.

Foto: Claudia Fried

Paremmat mahdollisuudet keskittyä suomen kieleen

Ruotsin uusi vähemmistökielilaki astui voimaan 1. tammikuuta 2010. Lain tavoitteena on suojata ja tukea Ruotsin vähemmistökieliä. Se ottaa erityisesti huomioon lasten kulttuuri-identiteetin kehityksen ja oman vähemmistökielen käytön merkityksen.

Ruotsilla ja Suomella on pitkä yhteinen historia ja Ruotsissa on ollut ja on edelleenkin paljon suomalaisia. Haningen tämänhetkisistä asukkaista noin kymmenellä prosentilla on suomalaiset sukujuuret. Siksi onkin ilahduttavaa, että Haningen kunta kuuluu suomen kielen hallintoalueeseen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suomen kielellä ja suomalaisella kulttuuriperinnöllä on Haningessa nykyisin vahvempi suoja. Suomenkieliset voivat esimerkiksi käyttää äidinkieltään asioidessaan kunnan viranomaisten kanssa ja kaikilla jotka sitä vaativat on oikeus kokonaan tai osittain suomenkieliseen esikouluopetukseen.

Tietoa ja kulttuuria

Kanteleen toiminta perustuu ruotsalaiseen opintosuunnitelmaan suomen kielellä. Tarkoituksena on lasten monikielellisen ja monikulttuurisen identiteetin kehittäminen ja tukeminen. Tavoitteena on lasten aktiivinen monikielisyys.

Italialaista pedagogiikkaa suomeksi Ruotsissa

Kanteleen pedagogiikka on saanut vaikutteita Reggio Emiliasta, Pohjois-Italian samannimisessä kaupungissa kehitetystä kasvatusfilosofiasta.

Reggio Emilia perustuu uskoon ihmisen mahdollisuuksiin, syvään kunnioitukseen lasta kohtaan ja vakuuttuneisuuteen siitä, että kaikki ihmiset syntyvät älykkäinä ja että heillä on sisäinen tarve tutkia maailmaa. Tämä ajattelutapa ja meidän näkemyksemme esikoulun tehtävästä sopivat yhteen. Esikoulumme kehittyy ja uudistuu jatkuvasti yhdessä maailman kehityksen kanssa.

Esikoulu Kantele 1

Puhelin 08 606 49 10