Klimatsmart mat

Haninges kök i förskola och skola väljer klimatsmart. Vår livsmedelskonsumtion påverkar miljön både negativt och positivt, genom medvetna val och minskat matsvinn kan måltiderna bidra till en minskad miljöpåverkan och bra villkor för både människor och djur.

Foto: Mostphotos

Minskar köttkonsumtionen genom ökad servering av vegetariska måltider, ökar andelen baljväxter. Arbetar aktivt med att minska matsvinn (både tallriks- och tillagningssvinn) och tar tillvara på eventuella matrester. Ökar andelen ekologiska livsmedel, under 2017 uppgick andelen i kommunen till 35 procent (GFN 43 procent). Ökar andelen grönsaker, frukt och bär. Erbjuder alltid stor andel grova grönsaker (rotfrukter) som råkost. Väljer frukt och grönt efter säsong, använder lokalproducerad korv från Sorunda korvfabrik och KRAV-spannmål från Saltå Kvarn i Järna. Serverar ingen rödlistad fisk, använder Världsnaturfondens fiskguide vid val av fisk, med andra ord hjälper till att minska utfiskningen av våra hav. Utökar andelen nöt, gris, lamm och fågel från råvara som klarat Upphandlingsmyndighetens baskrav för miljö- och djurhänsyn.

Senast uppdaterad: 20 augusti 2018